пятница, 24 апреля 2015 г.

Методи активізації творчого мислення молодших школярів

Методи активізації творчого мислення молодших школярів

Природа творчості повністю досі не вивчена, попри те, що творче мислення є вищим проявом феномену людини. Принципова спонтанність творчого процесу робить його невловимим для природно-научних методів. Розвиток психічних процесів, у тому числі творчого мислення, йде у дитини в певному порядку, і велика роль доросло ї людини в розвитку дитини.
Уся історія людства - це історія творчості. Спираючись на підказки природи, люди винайшли і стали удосконалювати знаряддя праці, навчилися робити одяг, предмети побуту. У міру розвитку суспільства з'явилися завдання, які важко стало вирішувати тільки методом проб і помилок, чи шляхом простого наслідування природі. Нові завдання вимагають більш глибокого, осмисленого і творчого вирішення.
Р.Ф.Томсон визначає^ творче мислення, протиставляючи його критичного мислення: "Творче мислення - це мислення, результатом якого є відкриття принципово нового або іншої задачі. Критичне мислення являє собою перевірку запропонованих рішень з метою визначення області їх можливого застосування. Творче мислення спрямоване на створення нових ідей, а критичне - виявляє їх недоліки і дефекти. Для ефективного вирішення, необхідні обидва види мислення, хоча використовуються вони роздільно: творче мислення є перешкодою для критичного, і навпаки ".
Сучасні соціально - економічні умови пробуджують систему освіти приділяти увагу проблемам творчості і формуванню творчої особистості в процесі навчання і виховання.
Творчість, як вид людської діяльності характеризується рядом істотних ознак:
1. Наявність суперечності, проблемної ситуації або творчого завдання;
2. Соціальна і особиста значущість і прогресивність;
3. Наявність об'єктивних (соціальних, матеріальних) передумов для творчості;
4. Наявність суб'єктивних передумов для творчості (особистісних якостей - знань, умінь, мотивації, творчих здібностей);
5. Новизна і оригінальність процесу та результату.
Творче мислення - вищий рівень розвитку особистості. Дж. Гілфорд вважав, що рівень розвитку креативності (творчого мислення) визначається домінуванням у мисленні чотирьох особливостей;
1. Оригінальність і незвичність висловлених ідей, прагнення до інтелектуальної новизни. Людина, здатна до творчості, майже завжди і скрізь прагне знайти своє власне рішення;
2. Творчу людини відрізняє семантична гнучкість, тобто здатність бачити об'єкт під різними кутами зору, здатність виявити можливість нового використання даного об'єкта;
3. У третіх, творчому мисленню властива образна адаптивна гнучкість, тобто здатність змінити сприйняття
об'єкта таким чином, щоб бачити його нові або приховані сторони;
4. Людина з творчим мисленням відрізняється від інших людей здатністю продукувати різноманітні ідеї у невизначеній ситуації, зокрема, в такій, яка, здавалося б, не містить передумов і формування нових ідей. Така здатність творчого мислення була названа Дж. Гілфорда семантичної, спонтанної гнучкістю.
Для активізації мислення дітей, можна використовувати різні методи. Заняття починаються з простого з 1 класу. Діти вчаться умовно зображати будь-які предмети, класифікувати їх. Словесна символічна аналогія дозволяє коротко передати зміст або зміст чого-небудь словами - символами.
"На річці";
- Булька! Плюх! Плюх! Плюх! Плюх! Плюх! - Булька! Булька! Булька! Булька! Булька! Булька!
Можна дитини наповнити чином і він перетворюється в півня, киплячий чайник, кульбабу, автомобіль.
МЕТА: Стимулювати розвиток інтелектуально-творчого потенціалу особистості дитини молодшого шкільного віку шляхом вдосконалення розвитку дослідницьких здібностей, навичок дослідницької  поведінки.
ЗАВДАННЯ:
1. Підтримка розвитку творчої дослідницької активності дітей.
2. Стимулювання у молодших школярів інтересу до фундаментальних та прикладних наук, ознайомлення з науковою картиною світу;
3. Активне включення дітей в процес самоосвіти та саморозвитку;
4. Вчити методам і прийомам наукового дослідження;
5. Вчити працювати з науковою літературою.
ОСНОВНІ НАПРЯМКИ РОБОТИ:
• Включення в дослідницьку діяльність дітей схильних до розвитку рівня креативності;
• Навчання учнів роботі з науковою літературою;
• Підготовка, організація та проведення науково - практичних турнірів, конкурсів, олімпіад;
В даний час всім очевидна необхідність підготовки учнів до творчої діяльності . Розвиток творчих можливостей дітей важливий  на всіх етапах навчання, але особливе значення має формування творчого мислення у молодшому шкільному віці. З досвіду знаю, що навіть у самих байдужих можна спонукати інтерес. Для цього заняття прагну проводити в різних формах: це і ділові ігри, і дискусії, і бесіди за круглим столом, і усні журнали та інші.
Образотворча творчість дітей в основі своїй декоративна, барвиста. Виходячи з цього, в тематику занять включаються завдання декоративного, творчого характеру. Крім того, включаються завдання з ілюстрування казок, малювання за спостереженням, поданням, пам'яті. Наприклад, заняття «Чий килим краще?» З барвистими осіннім листям. Безсумнівно, що в цьому завданні вирішувалася і творче завдання. Інше завдання під назвою «Придумаємо візерунок для тканини маминого плаття», «Чудо - плаття» та інші. Візерунки виходили найрізноманітнішими. Діти фантазували, додаючи до отриманого візерунку деталі, точки, горошини, хвилясті лінії. Одним з видів робіт є ілюстрування фрагмента «Казки про царя Салтана» О. Пушкіна - «вітер по морю гуляє ...» Діти працювали захоплено, фантазували над декоративною прикрасою казкового кораблика, морських хвиль, намагалися надати малюнкові казковість, незвичайність в колірному рішенні. Вийшло чимало цікавих робіт. Кожен по-своєму вирішував образ казкового кораблика, намагався надати йому ошатність, незвичайність, в зображення неба і хмар вкладали всю свою фантазію. В результаті - маса своєрідних і виразних малюнків.
У роботі над темою «Хай завжди буде сонце» я показала дітям сонце в зображенні палехских майстрів. Головним героєм всіх малюнків стало сонечко, велике і добре, зігріваючий землю теплими променями. На альбомному аркуші дитина малює величезний яскраво-жовте коло. Народжуються очі, виразний ніс і усміхнений рот. Живе сонечко заговорило з дитиною. Він у захваті від свого відкриття. Двадцять п'ять дітей в класі, і в кожного - своє сонечко. Двадцять п'ять різних сонечок!
При малюванні взяти участь в обговоренні. Прекрасний момент для аналізу малюнків, для їх захисту. Тут кожна дитина - особистість, кожний неповторний. Скільки вигадки, фантазії, кмітливості виявляють діти. А ось розібратися в цих малюнках непросто. Для кожної дитини, початківця малювати, важливо знайти добре слово і ділову підказку. Суть малювання в групі не вимагає виконання стандартних програм. А прояви творчості, їх розкріпачення. Найбільше задоволення доставляють дітям такі заняття, які сприяють різнобічному розвитку, дають роботу рукам і голові, відповідають їх особистим інтересам і нахилам. Багато дітей говорять: «Мені така форма роботи подобається. Не люблю, коли примушують ». Дитячому уяві немає меж. А потім вони пробують захищати свої роботи. Пояснюють, чому в одного з них воно веселе, а в іншого - сумне. А коли вони бачать результати своєї праці, у них проявляється впевненість у собі.
У план занять були включені і інші форми роботи. Ліпимо з снігу «палац Снігової королеви», конструювали з паперу маски, малювали зимові ігри та забави, складали візерунки на склі, малювали мамин портрет та інші. Виготовлення виробів з волокнистих матеріалів. Крім волокна, використовуємо прозорі і не прозорі плівки, пластикати, шкірозамінник від старих сумок портфелів, гудзики з ніжками і без них, нитки білі і кольорові, обрізки з різних тканин, тасьму. Виготовили каченяти, зайченя і т.д. Важливо, щоб при виготовленні виробів діти вносили елементи творчості.
Світ казок, який так любимо дітьми молодшого шкільного віку, надає велику увагу на зростання творчості, розвиток фантазії. Це використовується також в процесі роботи з природним матеріалом. Наприклад, це заняття на тему «Казкова птах», яку ми виконуємо аплікаційними способом з листя. Мета цього заняття-розвиток творчої уяви, прищеплення художнього чуття природного матеріалу і його. Використання в творчих цілях. В кінці заняття проводимо аналіз виконаних робіт. Половина дітей взяла в основу своїх робіт, показані вихователем при розборі теми. Інші діти розвинули тему. Одні з них зобразили казкову птицю, що сидить на гілці казкового дерева або в гнізді, інші показали птицю з гілочкою, квіткою у дзьобі або клюющие зерно та інші. При аналізі робіт на питання «Що найбільше сподобалося в цих роботах? Діти відповідали: «Ці птахи незвичайні, не як у всіх».
Навчити дітей помічати прекрасне в навколишньому житті - один з основних шляхів активізації образного мислення. Це і важливий спосіб пробудження творчих сил.
Зауважимо, що в автобіографічних творах усіх великих письменників, поетів, педагогів підкреслюється, яке важливе значення в їх творчому становленні мав світ рідної природи. К. Паустовський згадував про своє дитинство: «Світлими і чистими очима ми дивилися на світ, і все нам здавалося набагато більш яскравим. Яскравіше було сонце, сильніше пахли поля, голосніше був грім, рясніше дощі і вище трава. І ширше було людське серце, гостріше горі, і в тисячу разів загадковіше була земля ».
А. Стендаль стверджував, що саме природа була для нього основним побудником до творчості. Він писав: «Я з витонченою чутливістю шукав красивих пейзажів; виключно заради цього я подорожував. Пейзажі були смичком, що грали на моїй душі ... ». Краса природи спонукала письменника до творчості. Він розповідав, як хлопчиком був близький до досконалого щастя при одному погляді на красивий пейзаж.
Сяйво океану, глибина блакитного неба, краса рівнин і гір, весняна зелень лісів, принадність дружби - все це увібрала в себе музика Моцарта.
Є стародавня приказка: в глибину таємниці світу невпевненою стопою йде недосвідчений мандрівник, скаржачись на зранені ноги; він не знає, що не ноги потрібні йому в цьому важкому поході, а крила - крила натхнення. Людина, що володіє образним мисленням, бачить світ інакше - більш яскравим, святковим.
Любов до природи - могутнє джерело творчих сил, радості життя, благородних почуттів. Важливо дати дітям можливість частіше бувати на природі, навчити їх помічати, як багато навколо тихою, непомітною краси.
Розповідають, що наших туристів, які приїхали в Японію, привозять на автобусах в гори і залишають там майже на годину. Туристи обурюються: «Ми втрачаємо час: тут же ні музеїв, ні магазинів, одні скелі». Японці ввічливо роз'яснюють:
«У вашій сьогоднішній програмі ці 45 хвилин відводяться для милування природою».
Споглядання скель, квітучої сакури, святкових ліхтариків, складання букетів ... Може бути, одна з причин того, що маленька Японія досягла висот у розвитку науки і техніки. І полягає в тому, що там відводять спеціальний час для споглядання природи? Ні, це не марна трата часу. Ігноруючи тягу дітей до спілкування з природою, дорослі закривають доступний і природний для їх віку канал розвитку творчості. У підсумку особистість, безповоротно втрачає які - то відтінки почуттів, нюанси сприйняття життя, творчого ставлення до неї.
В ході проведення самопідготовки проводжу ігри на розвиток уваги, пам'яті, мислення, фізкультхвилинки, віршовані паузи, завдання казкового характеру, веселі завдання, ігри-подорожі. Значення гри на самоподготовке важко переоцінити. Тут розвивається кругозір дитини, кмітливість. Гра дає можливість переключитися з одного виду діяльності на інший і тим самим знімати втому. Але головне гра допомагає засвоювати та закріплювати знання з усіх предметів.
Різноманітні завдання на розвиток уваги:
«Фотографування» предмет, тренування по швидкочитанню, різні лабіринти, вправи з таблицею голосних і приголосних, гра «Хто більше?», Завдання з відновлення знаків, чисел, букв. Гра «Зірковий час» та інші.
Різноманітні завдання для розвитку пам'яті:
Математичні слова, продовж «ланцюжок» взаємопов'язаних слів, повтори за мною, розглянути незнайомий предмет і описати його, розглянути репродукцію картини і описати його по пам'яті, «предмет (наприклад, кишеня-внутрішній, дірявий, порожній і т. д.), проілюструвати казку, розповідь стилізованими малюнками, відтворити знайомі звуки і т. д.
Завдання для розвитку уяви та уявлень: Складання з рахункових паличок геометричних фігур, букв, метеликів, цифр; перекладання рахункових паличок так, щоб з однієї фігури виходила інша.
Завдання для розвитку мислення:
Продовж ряд чисел; порівняй умови і вирішення завдань; виділи групу чисел, слів за ознакою; порівняй вирази, не виконуючи обчислень.


Розвиток мови
Уміння правильно викласти свої думки, обгрунтувати свою думку вміння вести дискусію, спілкуватися з дорослими та однолітками формується в плині років. Тут необхідно використовувати потенційні можливості кожного учня. Для цього прагну передбачати завдання різного ступеня складності, даю право вибору дітям. Передбачаю додаткові завдань підвищеної складності. Нехай не всі з ним впораються, це і не потрібно. Головне, щоб діти могли вибрати завдання по своїх можливостях. Інтереси і схильності у дітей різні. Важливо виявити особливості кожного. Всі діти талановиті, розкрити цей талант, допомогти розкритися повинні ми.
«Малюків треба посадити за парту лише для того, - говорив Ш.А. Амонашвілі, - щоб створити найбільш сприятливі умови для своєчасного розвитку в них творчих задатків, які саме в цьому віці починають пробуджуватися і які мають важливе значення для подальшого успішного просування у своїй пізнавальній діяльності ».
Отже, використання різних методик, сприяють активізації творчого мислення, дозволить учням оволодіти наступними якостями;
1. Діти вільно адаптуються в соціумі;
2. Вони починають помічати світ в іншому ракурсі;
3. Дитина відчуває проблему і намагається її вирішити;
4. Учні яскравіше бачать цей світ, і він їм цікавий;
5. Трепетне ставлення до природи.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

1. Альшуллер Г.С. Фарби для фантазії. Прелюдія до теорії розвитку творчого мислення. Сост. А.Б.Селюцкій. Петрозаводськ, 1991

2. Бушуєва Л.Є. Активізація творчого мислення школярів. / / Початкова школа плюс до і після. № 5, 2006.

3. Винокурова Н.К. Кращі тести на розвиток творчих здібностей. М.: АСТ-Пресс, 1999.

4. Гатанов Ю.Б. Курс розвитку творчого мислення. С-Пб.: Іматон, 1996.

5. Гін СІ. Світ фантазії: Методичний посібник для вчителя початкової школи. М.: Віта-Пресс, 2001.

6. Дереклеева А.В.. Науково-дослідна робота в школі - М.: ВЕРУМ, 2001.

7. Завдання і вправи з розвитку творчої фантазії учнів. - М.: Просвещение, 1985 р.

8. Злотін Б., Зусман А., Місяць під зірками фантазії. Школа розвитку творчої уяви. - Кишинів. 1998.

9. ЛукА.Н. Психологія творчості. - М.: Наука, 1978.

10. Календар. Завдання. / / Початкова школа. Додаток до "Перше вересня"., № 16,17 -2005, № 2, 5,9,10-2006.

11. Рубіна Н.В. Школа казок. Курс розвитку творчої уяви (РТВ) для 1 класу. Петрозаводськ, 1997 р.

12. Симановський А.Е. Развити «Розвиток творчого мислення молодших школярів на уроках математики через самостійну роботу».


Турбіна М. М., вчитель початкових класів.

Технологія досвіду
Мета досвіду - забезпечення позитивної динаміки творчого мислення у навчально-виховному процесі на уроках математики через самостійну роботу.
Реалізації поставленої мети сприяють наступні завдання:

 - Провести діагностичне дослідження рівня розвитку творчого мислення молодших школярів;

 - Введення прийомів і методів роботи спрямованої на розвиток творчого мислення школярів на уроках математики;

 - Створення умов для використання різного виду самостійної роботи з метою розвитку творчого мислення.

 Самостійна робота дає позитивні результати, допомагає учням засвоїти знання і набути вміння, сприяє розвитку їх здібностей. Учитель використовує наступні види самостійної роботи: самостійна робота за зразком; творча самостійна робота; варіативна самостійна робота; конструктивна самостійна робота.

 Творчу самостійну роботу можна використовувати при закріпленні, при складанні задач, рівнянь, схем, графіків; при поясненні нового матеріалу. Варіативну самостійну роботу можна використовувати при вирішенні задач різними способами, знаходженні значення виразів зручними способами. Самостійну роботу за зразком - при складанні плану рішення задачі, таблиці до завдань на знаходження відстані, швидкості, часу руху, або з величинами. Дуже важливо пропонувати учням самостійну роботу для вирішення задач логічного характеру, складання магічних квадратів, ланцюжків.

 Самостійна робота учнів повинна входити органічною частиною в усі ланки процесу навчання. Вона буде достатньо ефективною як відносно засвоєння учнями знань, так і відносно їх здібностей, якщо буде організована в системі уроків. Способи диференціації, які можуть бути використані на уроках математики на етапі закріплення вивченого матеріалу припускають диференціацію змісту навчальних завдань:
-                за рівнем творчості;
-               труднощі, обсягом;
-               ступеня самостійності учнів;
-                характером допомоги учням;
-                формі навчальних дій.

Способи диференціації можуть поєднуватися один з одним, а завдання можуть пропонуватися учням на вибір. Диференціація навчальних завдань за рівнем творчості. Такий спосіб передбачає відмінності в характері пізнавальної діяльності школярів, яка може бути репродуктивною або продуктивною (творчою).

 Диференційована робота при організації самостійної роботи організується різним чином. Найчастіше учням із низьким рівнем навченості (1-я група) пропонуються репродуктивні завдання, а учням із середнім (2-я група) і високим (3-я група) рівнем навченості творчі завдання. Можна запропонувати продуктивні завдання всім учням. Але при цьому дітям із низьким рівнем навченості даються завдання із елементами творчості, в яких потрібно застосувати знання в зміненій ситуації, а іншим - творчі завдання на застосування знань в новій ситуації.

 Для вироблення навички додавання, віднімання, множення і ділення широко використовуються посібники «Ромашка» і «Лабіринт», які дозволяють економити час на уроці і складати будь-які приклади на всі арифметичні дії. Указкою показується на відповідний знак і число, а учні записують відповідь.

 За даними посібниками перевіряються знання учнями таблиці множення і ділення, позатабличного множення і ділення, складаються приклади на додавання і віднімання чисел в межах сотні, тисячі, на збільшення числа в 10, 100, 1000 разів, практикується рахунок десятками, сотнями і т.д.

 Ці посібники не тільки пожвавлюють урок, але й дають можливість складати багато найрізноманітніших прикладів на всі арифметичні дії, які кожен учень вирішує самостійно.

 Зміст навчальної програми, раннє введення математичних термінів дозволяє з 1 класу розвивати мислення учнів, що сприяє самостійної розумової діяльності учнів.

 У практиці навчання дітей математиці помітно більший потяг дітей до текстових завдань, ніж до обчислювальних прикладів. І це не дивно: в задачі, як правило, інтерпретується деяка реальна ситуація, близька розумінню дітей, явно виражений зв'язок з практикою.

 Обчислювальні приклади представляються дітям вельми абстрактними, позбавленими практичної мети, а робота над ними - нудним заняттям. Тим часом саме обчислювальні приклади є основним засобом формування вмінь і навичок виконувати обчислення, без чого немислиме оволодіння основами наук, а також майже будь-яким видом практичної і професійної діяльності.

 Вивчаючи такі теми, необхідно знайти якийсь інший підхід, прийом пояснення нового матеріалу і вже добре вивченого, прийом, який сприяв би активізації діяльності учнів на уроці, розвитку їх інтересу до математики, розвитку творчого мислення.

 Під час вивчення даної теми «Додавання і віднімання в межах 10» на дошці, як правило, є числовий ряд чисел. Доповнюючи його стрілками і знаками дій - змушуємо цей ряд чисел «говорити».
+1 +1 +1 +1 +1 +1 +1 +1
1 2 3 4 5 6 7 8 9
-1 -1 -1 -1 -1 -1 -1 -1

По такому ряду все, навіть самі слабкі учні, вирішують приклади на додавання і віднімання з числом 1 самостійно.
 А як же вирішувати приклади виду ± 2, ± 3, ± 4, ± 5? Для вирішення прикладів даного виду, спільно з дітьми, складаються нові числові ряди.

 Постійна робота над ними приводить до успіху навіть самих слабовстигаючих. Практика показує, що рівень самостійності при виконанні завдань різний. Залежить він не тільки від ступеня оволодіння учнями знаннями, вміннями і навичками, а й прийомами самоконтролю.

 Таким чином, учні не тільки закріплюють і вдосконалюють обчислювальні навички, а й вчаться творчо мислити, спостерігати, логічно міркувати, робити самостійні висновки.

До завдань творчого характеру відноситься і рішення задач-жартів. Наприклад, пропонується учням така задача-жарт: «8 сторожів охороняли зовні великий склад із пальним матеріалом. Сторожа були розставлені так, як зображено гуртками на кресленні.
Потім прийшло розпорядження: охорону складу підсилити, поставити у кожної сторони по три сторожа, однак нових сторожів не наймати. Як треба розставити сторожів, щоб виконати розпорядження? »
Відповідь:
Ця задача є новою для учня, а для її вирішення необхідно знайти новий спосіб.

 Така організація самостійної роботи допомагає сильному учневі проявити свої творчі здібності, а слабкому дає можливість пізнати радість праці, знайти правильний шлях вирішення, використовуючи диференційовану допомогу.

 Так як в класі не тільки здатні до математики учні, використовуються прийоми дозованої допомоги, коли для вирішення основного завдання дитині пропонується задача-підказка.

 У цьому випадку диференціація навчання відбувається не за принципом більше - менше, а за принципом важче - легше. Це дає можливість кожній дитині вирішити будь-яке завдання в різні періоди навчання.

Шкільному курсу геометрії відводиться важлива роль у розвитку учнів - навчити їх логічному мисленню, розвинути просторове уявлення. Для досягнення достатнього рівня просторових уявлень і самостійності мислення учнів є не використані поки можливості. Ці можливості вчитель бачить у вдосконаленні навчання геометрії за допомогою включення в процес 1-4 класів спеціальних завдань різного ступеня труднощі, що враховують різні рівні розвитку дітей.

 Нестандартні індивідуально-диференційовані завдання, спрямовані на розвиток сприйняття, уяви, пам'яті і мислення дозволяють учням в повній мірі проявити здібності, розвинути ініціативу, самостійність, творчий потенціал.

 Домашня робота учнів - це особливий вид самостійної роботи. Він проходить без безпосереднього керівництва вчителя, тому потребує створення необхідних умов для його виконання.
 Як би добре не проводилися уроки, вони одні не можуть забезпечити навику самостійної роботи. Цей навик формується при правильній організації роботи по виконанню домашнього завдання і при ретельному контролі за його виконанням.
 Як показали спостереження, домашня робота учнів протікає особливо ефективно лише тоді, коли організована оперативна допомога з боку вчителя, не сковує ініціативу і самостійність учнів. Керівництво та допомога в процесі виконання учнями домашнього завдання здійснюється  не тільки безпосередньо в контакті вчителя і учня, але й опосередковано через диференційовані завдання. Неодмінно враховуються і недоліки в розвитку окремих учнів: нестійка увага, уповільнений темп роботи, рівень розвитку мови, логічного мислення та ін.
Диференціація домашнього завдання вимагає вдумливої, кропіткої роботи, творчої підготовки до кожного уроку і доброго знання індивідуальних здібностей учнів.

 Навчання дітей рішенню завдань вимагає творчого ставлення. Плануючи урок, ретельно продумується весь процес самостійного вирішення завдання: заздалегідь намічаю питання для слабких учнів і додатковий матеріал до задачі сильним учням. Одні учні здатні бачити різні способи рішення, іншим необхідна значна допомога для того, щоб просте  завдання вирішити. Та й потреба в ступені допомоги різна у різних учнів.

 На етапі закріплення знань, умінь і навичок проводиться диференційована робота з використанням додаткових завдань. Додаткові завдання повинні бути точно сформульовані і посильні дітям для самостійного вирішення. Їх заздалегідь записую на дошці, таблиці. Додаткові завдання одночасно пропоную всім учням класу. Але до них кожний приступає тільки тоді, коли виконає основне завдання. Як правило, їх встигають виконати діти з хорошим розумовим розвитком. Додаткових завдань до задачі можна скласти одне, два або три в залежності від мети уроку, складності завдань, наявності часу на уроці для виконання самостійної роботи.
 Наведу приклад додаткових завдань до задачі для учнів 4 класу.
 Основне завдання: «Довжина шкільного саду прямокутної форми 75 м, а ширина - 40 м. 1/5 площі саду займають ягідні кущі, а решту площі - яблуні. Скільки квадратних метрів зайнято яблунями? »


^ Додаткові завдання:
 Використовуючи результати розв'язання задачі, обчисли: скільки ягідних кущів і скільки яблунь посаджено в шкільному саду, якщо на кожен кущ потрібно 3 м2 потрібно 3 м2, а на кожну яблуню 16 м2 площі саду?

 Використовуючи результат вирішення другого завдання, обчисли: скільки кілограмів яблук зібрали в саду, якщо з кожної яблуні збирали в середньому по 52 кг яблук? Скільки ягід зібрали в саду, якщо з кожного куща в середньому збирають по 6 кг ягід?

 Важливо, щоб основне завдання вирішили всі учні класу. Виконання додаткових завдань розраховане на дітей, які раніше за інших впораються з основним завданням. Після читання основного завдання в класі знайдуться діти, здатні його виконати самостійно. З рештою учнями, продовжується робота над пошуком рішення задачі. Після повторного читання задачі знову знайдуться діти, здатні вирішити її. Дається і їм таку можливість. Аналогічно підводиться до самостійної роботи група дітей після складання скороченого  запису. Залишається частина учнів, які не можуть приступити до вирішення завдання. Тому знову ведеться розбір. Складається план розв'язання задачі, надається допомога. Потім дається час для самостійної роботи і цій частині дітей. Дітям із слабкими розумовими здібностями пропонуються картки індивідуальної допомоги. Складаючи їх, враховуються прогалини у знаннях і можливі утруднення кожного учня.
Слабовстигаючі діти, використовуючи подібні картки, вирішують задачі і можуть самостійно пояснити хід рішення і обгрунтувати виконання дії. Таким чином, всі діти працюють над основним завданням, а ті, хто його виконав, відразу приступають до виконання додаткових завдань. У цей час є можливість простежити за ходом самостійної роботи, надати допомогу окремим учням. Коли всі діти справляться з основним завданням, розпочинається перевірка. Пояснення рішення додаткових завдань доручається тим учням, які виконали їх правильно, раціонально. При роботі над завданням описаним методом кожний учень працює самостійно в міру своїх можливостей. Крім того, в ході такої роботи учні отримують додаткову інформацію, проявляють елементи творчості. Розгляд різних способів виконання основного завдання, а також деяких додаткових завдань сильними учнями, збагачує і інших, так як показує нові підходи до проблеми, нові способи її вирішення. Виникає природне бажання - самостійно і найбільш раціонально виконати всі запропоновані завдання. Пропонуючи дітям такі завдання, необхідно домагатися того, щоб учень, вирішуючи завдання, не просто відповів на питання, але вмів би підійти до неї як до проблеми, яку треба розглянути з усіх боків. Адже рішення більшості практичних завдань, з якими учні можуть зіткнутися в житті, має різні способи рішення, і до цього дітей необхідно готувати. Рішення задач різними способами розвиває математичне мислення, здатності до дослідження, творчості, пізнавальний інтерес і бажання вчитися.

.

 Приклад виконання самостійної роботи по темі «Ділення з остачею» і її самоперевірку за еталоном.
Самостійна робота:
 1. Знайди частку і залишок
10: 3; 18: 5; 42: 5; 32: 37
2. Число розділили на 6. Напиши, які залишки можуть бути.
 3. Виріши завдання.
На одну сукню йде 3 метри тканини. Скільки суконь можна пошити з 17 метрів тканини?
Діти виконують роботу. Їм пропонується еталон, по якому проходить перевірка. Завдання, в яких допущені помилки, виписуються окремо і формулюється проблема: «Чому в даних завданнях допущена помилка?» З'ясовуємо що, хто - забув таблицю множення, хтось не пам'ятає алгоритм дії ділення із залишком, а хтось був неуважний. Ми повторюємо алгоритм дії ділення із залишком, а на наступний день даю подібну самостійну роботу і, як правило, помилок практично немає.

 Велику роль у розвитку творчого мислення відіграє і позакласна робота з математики.

 Позаурочні заняття з математики покликані вирішити цілий комплекс завдань по поглибленому математичної освіті, всебічному розвитку індивідуальних здібностей школярів та максимальному задоволенню їх інтересів та потреб.

 Позаурочні заняття з учнями з успіхом можуть бути використані для поглиблення знань учнів в області програмного матеріалу, розвитку їх логічного і творчого мислення, дослідницьких навичок, кмітливості, прищеплення смаку до читання математичної літератури, для повідомлення учням корисних відомостей з історії математики.

^ Позакласне заняття: «Захоплюючий КВМ»

Цілі: через цікаві вправи сприяти підняттю інтересу дітей до математики, розширення їхнього кругозору, розвитку математичних здібностей, творче мислення і уяву.

Обладнання: Ребуси, кубики трьох кольорів: червоний, зелений, синій; геометричні фігури: трикутник, квадрат.

Ведучий: Увага! Увага! Запрошую всіх відправитися в "царство Математики". Не забудьте взяти з собою швидкість думок, винахідливість, кмітливість, кмітливість, взаємодопомога.

 Сьогодні в клубі веселих математиків зустрічаються дві команди: команда "Трикутник" і команда "Квадрат", зустріч судять ... (складу журі).

 Вам, звичайно, хочеться знати, чим будете займатися сьогодні. Тоді зумійте відкрити ось ці таємничі "двері". Щоб їх відкрити, треба прочитати загадані слова, які на них написані. Це - ребуси. Для кожної команди своя "двері" і ще одна для вболівальників.

 Відгадавши ребуси - відкривають двері.
 Відгадувати ви вже почали.
 I. А зараз "Розминка"

 (Під час розминки команди почергово відповідають на запитання, на обдумування - 30 сек.)

 Скільки кінців у палки? А у двох з половиною палиць?

 Якщо біля столу відпиляти один кут, то скільки кутів залишиться?

 Дві сардельки варяться шість хвилин. Скільки часу буде варитися вісім таких сардельок?

 Йшла баба в Москву і зустріла трьох мужиків. Кожен з них ніс по мішку, в кожному мішку - по коту. Скільки істот прямувало до Москви?

 П'ять лампочок тьмяно горіли у люстрі. Грюкнули двері - і дві перегоріли. Зробити потрібно вам малість: сказати, скільки ламп залишилося.

 В клітці знаходилися чотири кролика. Четверо хлопців купили по одному із цих кроликів, і один залишився в клітці. Як це могло статися?
Доповни букви і прочитай написану фразу:
  (це буде ваш девіз)
Поки команди виконують завдання, вболівальники розгадують ребуси.
^ II. Хто більше відповість за хвилину (табличне множення і ділення)
14:2
16:8
21:3
24:8
63:7
7 * 8
9 * 9
3 * 9
7 * 3
5 * 5

54:6
48:8
45:9
28:7
35:7
9 * 4
8 * 6
4 * 8
2 * 6
4 * 5

20:5
25:5
15:3
8:4
81:9
8 * 8
4 * 4
2 * 9
4 * 6
9 * 8

72:8
36:6
14:7
56:8
42:7
4 * 9
7 * 9
6 * 5
8 * 4
9 * 5

40:5
18:3
63:9
40:8
64:8
18:9
8 * 7
5 * 8
6 * 9
7 * 6
^ III. Виріши приклади "Заміни число буквою"
36:6
54:9

3 * 3
18:2

2 * 5
5 * 2

72:8
81:9

24:8
21:7

2 * 4
16:2

63:9
49:7




^ IV. Конкурс капітанів (з кубиками).

Побудуй вежу так:

  Червоний кубик був вище синього, а зелений між ними.

  Зелений кубик був не нижній і не верхній, а синій вище червоного.

  Синій кубик був в середині, а червоний нижче зеленого.

Поклади кубики в ряд:

  Синій кубик був між червоним і зеленим, червоний зліва від синього.

  Червоний кубик був правіше синього, а зелений між ними.

  Зелений кубик був в середині, а червоний ліворуч від нього.
^ V. Завдання на кмітливість (командам даються човники - треба перевезти провідного)
Ведучому треба переправитися через річку. У човні мало місця, вона може витримати на воді тільки одного дорослого або двох хлопчиків. Як бути? Допоможіть.

  (діти переїжджають на інший берег, один залишається на березі, другий повертається, дає човен ведучому, він переїжджає, а той, хто був на березі - повертається до свого друга)
^ VI. Гра "Телефон"

  Команда (шість чоловік) стає в шеренгу.

  Спочатку перевіряється "телефон" першої команди.

  Для цього представник другої команди підходить до крайнього учневі першої команди і тихо диктує перший приклад (48:8). Крайній учень про себе знаходить відповідь і пошепки ця відповідь передає поруч стоїть учневі. Представник другої команди другому учневі відразу ж говорить вголос "Додай 12 і відповідь тихо передай наступному". Третьому учневі він говорить вголос "Помнож на 4, а відповідь тихо передай наступному" і так до кінця ланцюжка. (Потім завдання говорить гравець першої команди).
48:8
8 * 3

+12
: 4

* 4
+34

: 3
* 2

-8
-36

* 5
: 11

Відп. 80
Відп. 4


Vе творчого мислення дітей.Методи активізації творчого мислення молодших школярів

Природа творчості повністю досі не вивчена, попри те, що творче мислення є вищим проявом феномену людини. Принципова спонтанність творчого процесу робить його невловимим для природно-научних методів. Розвиток психічних процесів, у тому числі творчого мислення, йде у дитини в певному порядку, і велика роль доросло ї людини в розвитку дитини.
Уся історія людства - це історія творчості. Спираючись на підказки природи, люди винайшли і стали удосконалювати знаряддя праці, навчилися робити одяг, предмети побуту. У міру розвитку суспільства з'явилися завдання, які важко стало вирішувати тільки методом проб і помилок, чи шляхом простого наслідування природі. Нові завдання вимагають більш глибокого, осмисленого і творчого вирішення.
Р.Ф.Томсон визначає^ творче мислення, протиставляючи його критичного мислення: "Творче мислення - це мислення, результатом якого є відкриття принципово нового або іншої задачі. Критичне мислення являє собою перевірку запропонованих рішень з метою визначення області їх можливого застосування. Творче мислення спрямоване на створення нових ідей, а критичне - виявляє їх недоліки і дефекти. Для ефективного вирішення, необхідні обидва види мислення, хоча використовуються вони роздільно: творче мислення є перешкодою для критичного, і навпаки ".
Сучасні соціально - економічні умови пробуджують систему освіти приділяти увагу проблемам творчості і формуванню творчої особистості в процесі навчання і виховання.
Творчість, як вид людської діяльності характеризується рядом істотних ознак:
1. Наявність суперечності, проблемної ситуації або творчого завдання;
2. Соціальна і особиста значущість і прогресивність;
3. Наявність об'єктивних (соціальних, матеріальних) передумов для творчості;
4. Наявність суб'єктивних передумов для творчості (особистісних якостей - знань, умінь, мотивації, творчих здібностей);
5. Новизна і оригінальність процесу та результату.
Творче мислення - вищий рівень розвитку особистості. Дж. Гілфорд вважав, що рівень розвитку креативності (творчого мислення) визначається домінуванням у мисленні чотирьох особливостей;
1. Оригінальність і незвичність висловлених ідей, прагнення до інтелектуальної новизни. Людина, здатна до творчості, майже завжди і скрізь прагне знайти своє власне рішення;
2. Творчу людини відрізняє семантична гнучкість, тобто здатність бачити об'єкт під різними кутами зору, здатність виявити можливість нового використання даного об'єкта;
3. У третіх, творчому мисленню властива образна адаптивна гнучкість, тобто здатність змінити сприйняття
об'єкта таким чином, щоб бачити його нові або приховані сторони;
4. Людина з творчим мисленням відрізняється від інших людей здатністю продукувати різноманітні ідеї у невизначеній ситуації, зокрема, в такій, яка, здавалося б, не містить передумов і формування нових ідей. Така здатність творчого мислення була названа Дж. Гілфорда семантичної, спонтанної гнучкістю.
Для активізації мислення дітей, можна використовувати різні методи. Заняття починаються з простого з 1 класу. Діти вчаться умовно зображати будь-які предмети, класифікувати їх. Словесна символічна аналогія дозволяє коротко передати зміст або зміст чого-небудь словами - символами.
"На річці";
- Булька! Плюх! Плюх! Плюх! Плюх! Плюх! - Булька! Булька! Булька! Булька! Булька! Булька!
Можна дитини наповнити чином і він перетворюється в півня, киплячий чайник, кульбабу, автомобіль.
МЕТА: Стимулювати розвиток інтелектуально-творчого потенціалу особистості дитини молодшого шкільного віку шляхом вдосконалення розвитку дослідницьких здібностей, навичок дослідницької  поведінки.
ЗАВДАННЯ:
1. Підтримка розвитку творчої дослідницької активності дітей.
2. Стимулювання у молодших школярів інтересу до фундаментальних та прикладних наук, ознайомлення з науковою картиною світу;
3. Активне включення дітей в процес самоосвіти та саморозвитку;
4. Вчити методам і прийомам наукового дослідження;
5. Вчити працювати з науковою літературою.
ОСНОВНІ НАПРЯМКИ РОБОТИ:
• Включення в дослідницьку діяльність дітей схильних до розвитку рівня креативності;
• Навчання учнів роботі з науковою літературою;
• Підготовка, організація та проведення науково - практичних турнірів, конкурсів, олімпіад;
В даний час всім очевидна необхідність підготовки учнів до творчої діяльності . Розвиток творчих можливостей дітей важливий  на всіх етапах навчання, але особливе значення має формування творчого мислення у молодшому шкільному віці. З досвіду знаю, що навіть у самих байдужих можна спонукати інтерес. Для цього заняття прагну проводити в різних формах: це і ділові ігри, і дискусії, і бесіди за круглим столом, і усні журнали та інші.
Образотворча творчість дітей в основі своїй декоративна, барвиста. Виходячи з цього, в тематику занять включаються завдання декоративного, творчого характеру. Крім того, включаються завдання з ілюстрування казок, малювання за спостереженням, поданням, пам'яті. Наприклад, заняття «Чий килим краще?» З барвистими осіннім листям. Безсумнівно, що в цьому завданні вирішувалася і творче завдання. Інше завдання під назвою «Придумаємо візерунок для тканини маминого плаття», «Чудо - плаття» та інші. Візерунки виходили найрізноманітнішими. Діти фантазували, додаючи до отриманого візерунку деталі, точки, горошини, хвилясті лінії. Одним з видів робіт є ілюстрування фрагмента «Казки про царя Салтана» О. Пушкіна - «вітер по морю гуляє ...» Діти працювали захоплено, фантазували над декоративною прикрасою казкового кораблика, морських хвиль, намагалися надати малюнкові казковість, незвичайність в колірному рішенні. Вийшло чимало цікавих робіт. Кожен по-своєму вирішував образ казкового кораблика, намагався надати йому ошатність, незвичайність, в зображення неба і хмар вкладали всю свою фантазію. В результаті - маса своєрідних і виразних малюнків.
У роботі над темою «Хай завжди буде сонце» я показала дітям сонце в зображенні палехских майстрів. Головним героєм всіх малюнків стало сонечко, велике і добре, зігріваючий землю теплими променями. На альбомному аркуші дитина малює величезний яскраво-жовте коло. Народжуються очі, виразний ніс і усміхнений рот. Живе сонечко заговорило з дитиною. Він у захваті від свого відкриття. Двадцять п'ять дітей в класі, і в кожного - своє сонечко. Двадцять п'ять різних сонечок!
При малюванні взяти участь в обговоренні. Прекрасний момент для аналізу малюнків, для їх захисту. Тут кожна дитина - особистість, кожний неповторний. Скільки вигадки, фантазії, кмітливості виявляють діти. А ось розібратися в цих малюнках непросто. Для кожної дитини, початківця малювати, важливо знайти добре слово і ділову підказку. Суть малювання в групі не вимагає виконання стандартних програм. А прояви творчості, їх розкріпачення. Найбільше задоволення доставляють дітям такі заняття, які сприяють різнобічному розвитку, дають роботу рукам і голові, відповідають їх особистим інтересам і нахилам. Багато дітей говорять: «Мені така форма роботи подобається. Не люблю, коли примушують ». Дитячому уяві немає меж. А потім вони пробують захищати свої роботи. Пояснюють, чому в одного з них воно веселе, а в іншого - сумне. А коли вони бачать результати своєї праці, у них проявляється впевненість у собі.
У план занять були включені і інші форми роботи. Ліпимо з снігу «палац Снігової королеви», конструювали з паперу маски, малювали зимові ігри та забави, складали візерунки на склі, малювали мамин портрет та інші. Виготовлення виробів з волокнистих матеріалів. Крім волокна, використовуємо прозорі і не прозорі плівки, пластикати, шкірозамінник від старих сумок портфелів, гудзики з ніжками і без них, нитки білі і кольорові, обрізки з різних тканин, тасьму. Виготовили каченяти, зайченя і т.д. Важливо, щоб при виготовленні виробів діти вносили елементи творчості.
Світ казок, який так любимо дітьми молодшого шкільного віку, надає велику увагу на зростання творчості, розвиток фантазії. Це використовується також в процесі роботи з природним матеріалом. Наприклад, це заняття на тему «Казкова птах», яку ми виконуємо аплікаційними способом з листя. Мета цього заняття-розвиток творчої уяви, прищеплення художнього чуття природного матеріалу і його. Використання в творчих цілях. В кінці заняття проводимо аналіз виконаних робіт. Половина дітей взяла в основу своїх робіт, показані вихователем при розборі теми. Інші діти розвинули тему. Одні з них зобразили казкову птицю, що сидить на гілці казкового дерева або в гнізді, інші показали птицю з гілочкою, квіткою у дзьобі або клюющие зерно та інші. При аналізі робіт на питання «Що найбільше сподобалося в цих роботах? Діти відповідали: «Ці птахи незвичайні, не як у всіх».
Навчити дітей помічати прекрасне в навколишньому житті - один з основних шляхів активізації образного мислення. Це і важливий спосіб пробудження творчих сил.
Зауважимо, що в автобіографічних творах усіх великих письменників, поетів, педагогів підкреслюється, яке важливе значення в їх творчому становленні мав світ рідної природи. К. Паустовський згадував про своє дитинство: «Світлими і чистими очима ми дивилися на світ, і все нам здавалося набагато більш яскравим. Яскравіше було сонце, сильніше пахли поля, голосніше був грім, рясніше дощі і вище трава. І ширше було людське серце, гостріше горі, і в тисячу разів загадковіше була земля ».
А. Стендаль стверджував, що саме природа була для нього основним побудником до творчості. Він писав: «Я з витонченою чутливістю шукав красивих пейзажів; виключно заради цього я подорожував. Пейзажі були смичком, що грали на моїй душі ... ». Краса природи спонукала письменника до творчості. Він розповідав, як хлопчиком був близький до досконалого щастя при одному погляді на красивий пейзаж.
Сяйво океану, глибина блакитного неба, краса рівнин і гір, весняна зелень лісів, принадність дружби - все це увібрала в себе музика Моцарта.
Є стародавня приказка: в глибину таємниці світу невпевненою стопою йде недосвідчений мандрівник, скаржачись на зранені ноги; він не знає, що не ноги потрібні йому в цьому важкому поході, а крила - крила натхнення. Людина, що володіє образним мисленням, бачить світ інакше - більш яскравим, святковим.
Любов до природи - могутнє джерело творчих сил, радості життя, благородних почуттів. Важливо дати дітям можливість частіше бувати на природі, навчити їх помічати, як багато навколо тихою, непомітною краси.
Розповідають, що наших туристів, які приїхали в Японію, привозять на автобусах в гори і залишають там майже на годину. Туристи обурюються: «Ми втрачаємо час: тут же ні музеїв, ні магазинів, одні скелі». Японці ввічливо роз'яснюють:
«У вашій сьогоднішній програмі ці 45 хвилин відводяться для милування природою».
Споглядання скель, квітучої сакури, святкових ліхтариків, складання букетів ... Може бути, одна з причин того, що маленька Японія досягла висот у розвитку науки і техніки. І полягає в тому, що там відводять спеціальний час для споглядання природи? Ні, це не марна трата часу. Ігноруючи тягу дітей до спілкування з природою, дорослі закривають доступний і природний для їх віку канал розвитку творчості. У підсумку особистість, безповоротно втрачає які - то відтінки почуттів, нюанси сприйняття життя, творчого ставлення до неї.
В ході проведення самопідготовки проводжу ігри на розвиток уваги, пам'яті, мислення, фізкультхвилинки, віршовані паузи, завдання казкового характеру, веселі завдання, ігри-подорожі. Значення гри на самоподготовке важко переоцінити. Тут розвивається кругозір дитини, кмітливість. Гра дає можливість переключитися з одного виду діяльності на інший і тим самим знімати втому. Але головне гра допомагає засвоювати та закріплювати знання з усіх предметів.
Різноманітні завдання на розвиток уваги:
«Фотографування» предмет, тренування по швидкочитанню, різні лабіринти, вправи з таблицею голосних і приголосних, гра «Хто більше?», Завдання з відновлення знаків, чисел, букв. Гра «Зірковий час» та інші.
Різноманітні завдання для розвитку пам'яті:
Математичні слова, продовж «ланцюжок» взаємопов'язаних слів, повтори за мною, розглянути незнайомий предмет і описати його, розглянути репродукцію картини і описати його по пам'яті, «предмет (наприклад, кишеня-внутрішній, дірявий, порожній і т. д.), проілюструвати казку, розповідь стилізованими малюнками, відтворити знайомі звуки і т. д.
Завдання для розвитку уяви та уявлень: Складання з рахункових паличок геометричних фігур, букв, метеликів, цифр; перекладання рахункових паличок так, щоб з однієї фігури виходила інша.
Завдання для розвитку мислення:
Продовж ряд чисел; порівняй умови і вирішення завдань; виділи групу чисел, слів за ознакою; порівняй вирази, не виконуючи обчислень.


Розвиток мови
Уміння правильно викласти свої думки, обгрунтувати свою думку вміння вести дискусію, спілкуватися з дорослими та однолітками формується в плині років. Тут необхідно використовувати потенційні можливості кожного учня. Для цього прагну передбачати завдання різного ступеня складності, даю право вибору дітям. Передбачаю додаткові завдань підвищеної складності. Нехай не всі з ним впораються, це і не потрібно. Головне, щоб діти могли вибрати завдання по своїх можливостях. Інтереси і схильності у дітей різні. Важливо виявити особливості кожного. Всі діти талановиті, розкрити цей талант, допомогти розкритися повинні ми.
«Малюків треба посадити за парту лише для того, - говорив Ш.А. Амонашвілі, - щоб створити найбільш сприятливі умови для своєчасного розвитку в них творчих задатків, які саме в цьому віці починають пробуджуватися і які мають важливе значення для подальшого успішного просування у своїй пізнавальній діяльності ».
Отже, використання різних методик, сприяють активізації творчого мислення, дозволить учням оволодіти наступними якостями;
1. Діти вільно адаптуються в соціумі;
2. Вони починають помічати світ в іншому ракурсі;
3. Дитина відчуває проблему і намагається її вирішити;
4. Учні яскравіше бачать цей світ, і він їм цікавий;
5. Трепетне ставлення до природи.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

1. Альшуллер Г.С. Фарби для фантазії. Прелюдія до теорії розвитку творчого мислення. Сост. А.Б.Селюцкій. Петрозаводськ, 1991

2. Бушуєва Л.Є. Активізація творчого мислення школярів. / / Початкова школа плюс до і після. № 5, 2006.

3. Винокурова Н.К. Кращі тести на розвиток творчих здібностей. М.: АСТ-Пресс, 1999.

4. Гатанов Ю.Б. Курс розвитку творчого мислення. С-Пб.: Іматон, 1996.

5. Гін СІ. Світ фантазії: Методичний посібник для вчителя початкової школи. М.: Віта-Пресс, 2001.

6. Дереклеева А.В.. Науково-дослідна робота в школі - М.: ВЕРУМ, 2001.

7. Завдання і вправи з розвитку творчої фантазії учнів. - М.: Просвещение, 1985 р.

8. Злотін Б., Зусман А., Місяць під зірками фантазії. Школа розвитку творчої уяви. - Кишинів. 1998.

9. ЛукА.Н. Психологія творчості. - М.: Наука, 1978.

10. Календар. Завдання. / / Початкова школа. Додаток до "Перше вересня"., № 16,17 -2005, № 2, 5,9,10-2006.

11. Рубіна Н.В. Школа казок. Курс розвитку творчої уяви (РТВ) для 1 класу. Петрозаводськ, 1997 р.

12. Симановський А.Е. Развити «Розвиток творчого мислення молодших школярів на уроках математики через самостійну роботу».


Турбіна М. М., вчитель початкових класів.

Технологія досвіду
Мета досвіду - забезпечення позитивної динаміки творчого мислення у навчально-виховному процесі на уроках математики через самостійну роботу.
Реалізації поставленої мети сприяють наступні завдання:

 - Провести діагностичне дослідження рівня розвитку творчого мислення молодших школярів;

 - Введення прийомів і методів роботи спрямованої на розвиток творчого мислення школярів на уроках математики;

 - Створення умов для використання різного виду самостійної роботи з метою розвитку творчого мислення.

 Самостійна робота дає позитивні результати, допомагає учням засвоїти знання і набути вміння, сприяє розвитку їх здібностей. Учитель використовує наступні види самостійної роботи: самостійна робота за зразком; творча самостійна робота; варіативна самостійна робота; конструктивна самостійна робота.

 Творчу самостійну роботу можна використовувати при закріпленні, при складанні задач, рівнянь, схем, графіків; при поясненні нового матеріалу. Варіативну самостійну роботу можна використовувати при вирішенні задач різними способами, знаходженні значення виразів зручними способами. Самостійну роботу за зразком - при складанні плану рішення задачі, таблиці до завдань на знаходження відстані, швидкості, часу руху, або з величинами. Дуже важливо пропонувати учням самостійну роботу для вирішення задач логічного характеру, складання магічних квадратів, ланцюжків.

 Самостійна робота учнів повинна входити органічною частиною в усі ланки процесу навчання. Вона буде достатньо ефективною як відносно засвоєння учнями знань, так і відносно їх здібностей, якщо буде організована в системі уроків. Способи диференціації, які можуть бути використані на уроках математики на етапі закріплення вивченого матеріалу припускають диференціацію змісту навчальних завдань:
-                за рівнем творчості;
-               труднощі, обсягом;
-               ступеня самостійності учнів;
-                характером допомоги учням;
-                формі навчальних дій.

Способи диференціації можуть поєднуватися один з одним, а завдання можуть пропонуватися учням на вибір. Диференціація навчальних завдань за рівнем творчості. Такий спосіб передбачає відмінності в характері пізнавальної діяльності школярів, яка може бути репродуктивною або продуктивною (творчою).

 Диференційована робота при організації самостійної роботи організується різним чином. Найчастіше учням із низьким рівнем навченості (1-я група) пропонуються репродуктивні завдання, а учням із середнім (2-я група) і високим (3-я група) рівнем навченості творчі завдання. Можна запропонувати продуктивні завдання всім учням. Але при цьому дітям із низьким рівнем навченості даються завдання із елементами творчості, в яких потрібно застосувати знання в зміненій ситуації, а іншим - творчі завдання на застосування знань в новій ситуації.

 Для вироблення навички додавання, віднімання, множення і ділення широко використовуються посібники «Ромашка» і «Лабіринт», які дозволяють економити час на уроці і складати будь-які приклади на всі арифметичні дії. Указкою показується на відповідний знак і число, а учні записують відповідь.

 За даними посібниками перевіряються знання учнями таблиці множення і ділення, позатабличного множення і ділення, складаються приклади на додавання і віднімання чисел в межах сотні, тисячі, на збільшення числа в 10, 100, 1000 разів, практикується рахунок десятками, сотнями і т.д.

 Ці посібники не тільки пожвавлюють урок, але й дають можливість складати багато найрізноманітніших прикладів на всі арифметичні дії, які кожен учень вирішує самостійно.

 Зміст навчальної програми, раннє введення математичних термінів дозволяє з 1 класу розвивати мислення учнів, що сприяє самостійної розумової діяльності учнів.

 У практиці навчання дітей математиці помітно більший потяг дітей до текстових завдань, ніж до обчислювальних прикладів. І це не дивно: в задачі, як правило, інтерпретується деяка реальна ситуація, близька розумінню дітей, явно виражений зв'язок з практикою.

 Обчислювальні приклади представляються дітям вельми абстрактними, позбавленими практичної мети, а робота над ними - нудним заняттям. Тим часом саме обчислювальні приклади є основним засобом формування вмінь і навичок виконувати обчислення, без чого немислиме оволодіння основами наук, а також майже будь-яким видом практичної і професійної діяльності.

 Вивчаючи такі теми, необхідно знайти якийсь інший підхід, прийом пояснення нового матеріалу і вже добре вивченого, прийом, який сприяв би активізації діяльності учнів на уроці, розвитку їх інтересу до математики, розвитку творчого мислення.

 Під час вивчення даної теми «Додавання і віднімання в межах 10» на дошці, як правило, є числовий ряд чисел. Доповнюючи його стрілками і знаками дій - змушуємо цей ряд чисел «говорити».
+1 +1 +1 +1 +1 +1 +1 +1
1 2 3 4 5 6 7 8 9
-1 -1 -1 -1 -1 -1 -1 -1

По такому ряду все, навіть самі слабкі учні, вирішують приклади на додавання і віднімання з числом 1 самостійно.
 А як же вирішувати приклади виду ± 2, ± 3, ± 4, ± 5? Для вирішення прикладів даного виду, спільно з дітьми, складаються нові числові ряди.

 Постійна робота над ними приводить до успіху навіть самих слабовстигаючих. Практика показує, що рівень самостійності при виконанні завдань різний. Залежить він не тільки від ступеня оволодіння учнями знаннями, вміннями і навичками, а й прийомами самоконтролю.

 Таким чином, учні не тільки закріплюють і вдосконалюють обчислювальні навички, а й вчаться творчо мислити, спостерігати, логічно міркувати, робити самостійні висновки.

До завдань творчого характеру відноситься і рішення задач-жартів. Наприклад, пропонується учням така задача-жарт: «8 сторожів охороняли зовні великий склад із пальним матеріалом. Сторожа були розставлені так, як зображено гуртками на кресленні.
Потім прийшло розпорядження: охорону складу підсилити, поставити у кожної сторони по три сторожа, однак нових сторожів не наймати. Як треба розставити сторожів, щоб виконати розпорядження? »
Відповідь:
Ця задача є новою для учня, а для її вирішення необхідно знайти новий спосіб.

 Така організація самостійної роботи допомагає сильному учневі проявити свої творчі здібності, а слабкому дає можливість пізнати радість праці, знайти правильний шлях вирішення, використовуючи диференційовану допомогу.

 Так як в класі не тільки здатні до математики учні, використовуються прийоми дозованої допомоги, коли для вирішення основного завдання дитині пропонується задача-підказка.

 У цьому випадку диференціація навчання відбувається не за принципом більше - менше, а за принципом важче - легше. Це дає можливість кожній дитині вирішити будь-яке завдання в різні періоди навчання.

Шкільному курсу геометрії відводиться важлива роль у розвитку учнів - навчити їх логічному мисленню, розвинути просторове уявлення. Для досягнення достатнього рівня просторових уявлень і самостійності мислення учнів є не використані поки можливості. Ці можливості вчитель бачить у вдосконаленні навчання геометрії за допомогою включення в процес 1-4 класів спеціальних завдань різного ступеня труднощі, що враховують різні рівні розвитку дітей.

 Нестандартні індивідуально-диференційовані завдання, спрямовані на розвиток сприйняття, уяви, пам'яті і мислення дозволяють учням в повній мірі проявити здібності, розвинути ініціативу, самостійність, творчий потенціал.

 Домашня робота учнів - це особливий вид самостійної роботи. Він проходить без безпосереднього керівництва вчителя, тому потребує створення необхідних умов для його виконання.
 Як би добре не проводилися уроки, вони одні не можуть забезпечити навику самостійної роботи. Цей навик формується при правильній організації роботи по виконанню домашнього завдання і при ретельному контролі за його виконанням.
 Як показали спостереження, домашня робота учнів протікає особливо ефективно лише тоді, коли організована оперативна допомога з боку вчителя, не сковує ініціативу і самостійність учнів. Керівництво та допомога в процесі виконання учнями домашнього завдання здійснюється  не тільки безпосередньо в контакті вчителя і учня, але й опосередковано через диференційовані завдання. Неодмінно враховуються і недоліки в розвитку окремих учнів: нестійка увага, уповільнений темп роботи, рівень розвитку мови, логічного мислення та ін.
Диференціація домашнього завдання вимагає вдумливої, кропіткої роботи, творчої підготовки до кожного уроку і доброго знання індивідуальних здібностей учнів.

 Навчання дітей рішенню завдань вимагає творчого ставлення. Плануючи урок, ретельно продумується весь процес самостійного вирішення завдання: заздалегідь намічаю питання для слабких учнів і додатковий матеріал до задачі сильним учням. Одні учні здатні бачити різні способи рішення, іншим необхідна значна допомога для того, щоб просте  завдання вирішити. Та й потреба в ступені допомоги різна у різних учнів.

 На етапі закріплення знань, умінь і навичок проводиться диференційована робота з використанням додаткових завдань. Додаткові завдання повинні бути точно сформульовані і посильні дітям для самостійного вирішення. Їх заздалегідь записую на дошці, таблиці. Додаткові завдання одночасно пропоную всім учням класу. Але до них кожний приступає тільки тоді, коли виконає основне завдання. Як правило, їх встигають виконати діти з хорошим розумовим розвитком. Додаткових завдань до задачі можна скласти одне, два або три в залежності від мети уроку, складності завдань, наявності часу на уроці для виконання самостійної роботи.
 Наведу приклад додаткових завдань до задачі для учнів 4 класу.
 Основне завдання: «Довжина шкільного саду прямокутної форми 75 м, а ширина - 40 м. 1/5 площі саду займають ягідні кущі, а решту площі - яблуні. Скільки квадратних метрів зайнято яблунями? »


^ Додаткові завдання:
 Використовуючи результати розв'язання задачі, обчисли: скільки ягідних кущів і скільки яблунь посаджено в шкільному саду, якщо на кожен кущ потрібно 3 м2 потрібно 3 м2, а на кожну яблуню 16 м2 площі саду?

 Використовуючи результат вирішення другого завдання, обчисли: скільки кілограмів яблук зібрали в саду, якщо з кожної яблуні збирали в середньому по 52 кг яблук? Скільки ягід зібрали в саду, якщо з кожного куща в середньому збирають по 6 кг ягід?

 Важливо, щоб основне завдання вирішили всі учні класу. Виконання додаткових завдань розраховане на дітей, які раніше за інших впораються з основним завданням. Після читання основного завдання в класі знайдуться діти, здатні його виконати самостійно. З рештою учнями, продовжується робота над пошуком рішення задачі. Після повторного читання задачі знову знайдуться діти, здатні вирішити її. Дається і їм таку можливість. Аналогічно підводиться до самостійної роботи група дітей після складання скороченого  запису. Залишається частина учнів, які не можуть приступити до вирішення завдання. Тому знову ведеться розбір. Складається план розв'язання задачі, надається допомога. Потім дається час для самостійної роботи і цій частині дітей. Дітям із слабкими розумовими здібностями пропонуються картки індивідуальної допомоги. Складаючи їх, враховуються прогалини у знаннях і можливі утруднення кожного учня.
Слабовстигаючі діти, використовуючи подібні картки, вирішують задачі і можуть самостійно пояснити хід рішення і обгрунтувати виконання дії. Таким чином, всі діти працюють над основним завданням, а ті, хто його виконав, відразу приступають до виконання додаткових завдань. У цей час є можливість простежити за ходом самостійної роботи, надати допомогу окремим учням. Коли всі діти справляться з основним завданням, розпочинається перевірка. Пояснення рішення додаткових завдань доручається тим учням, які виконали їх правильно, раціонально. При роботі над завданням описаним методом кожний учень працює самостійно в міру своїх можливостей. Крім того, в ході такої роботи учні отримують додаткову інформацію, проявляють елементи творчості. Розгляд різних способів виконання основного завдання, а також деяких додаткових завдань сильними учнями, збагачує і інших, так як показує нові підходи до проблеми, нові способи її вирішення. Виникає природне бажання - самостійно і найбільш раціонально виконати всі запропоновані завдання. Пропонуючи дітям такі завдання, необхідно домагатися того, щоб учень, вирішуючи завдання, не просто відповів на питання, але вмів би підійти до неї як до проблеми, яку треба розглянути з усіх боків. Адже рішення більшості практичних завдань, з якими учні можуть зіткнутися в житті, має різні способи рішення, і до цього дітей необхідно готувати. Рішення задач різними способами розвиває математичне мислення, здатності до дослідження, творчості, пізнавальний інтерес і бажання вчитися.

.

 Приклад виконання самостійної роботи по темі «Ділення з остачею» і її самоперевірку за еталоном.
Самостійна робота:
 1. Знайди частку і залишок
10: 3; 18: 5; 42: 5; 32: 37
2. Число розділили на 6. Напиши, які залишки можуть бути.
 3. Виріши завдання.
На одну сукню йде 3 метри тканини. Скільки суконь можна пошити з 17 метрів тканини?
Діти виконують роботу. Їм пропонується еталон, по якому проходить перевірка. Завдання, в яких допущені помилки, виписуються окремо і формулюється проблема: «Чому в даних завданнях допущена помилка?» З'ясовуємо що, хто - забув таблицю множення, хтось не пам'ятає алгоритм дії ділення із залишком, а хтось був неуважний. Ми повторюємо алгоритм дії ділення із залишком, а на наступний день даю подібну самостійну роботу і, як правило, помилок практично немає.

 Велику роль у розвитку творчого мислення відіграє і позакласна робота з математики.

 Позаурочні заняття з математики покликані вирішити цілий комплекс завдань по поглибленому математичної освіті, всебічному розвитку індивідуальних здібностей школярів та максимальному задоволенню їх інтересів та потреб.

 Позаурочні заняття з учнями з успіхом можуть бути використані для поглиблення знань учнів в області програмного матеріалу, розвитку їх логічного і творчого мислення, дослідницьких навичок, кмітливості, прищеплення смаку до читання математичної літератури, для повідомлення учням корисних відомостей з історії математики.

^ Позакласне заняття: «Захоплюючий КВМ»

Цілі: через цікаві вправи сприяти підняттю інтересу дітей до математики, розширення їхнього кругозору, розвитку математичних здібностей, творче мислення і уяву.

Обладнання: Ребуси, кубики трьох кольорів: червоний, зелений, синій; геометричні фігури: трикутник, квадрат.

Ведучий: Увага! Увага! Запрошую всіх відправитися в "царство Математики". Не забудьте взяти з собою швидкість думок, винахідливість, кмітливість, кмітливість, взаємодопомога.

 Сьогодні в клубі веселих математиків зустрічаються дві команди: команда "Трикутник" і команда "Квадрат", зустріч судять ... (складу журі).

 Вам, звичайно, хочеться знати, чим будете займатися сьогодні. Тоді зумійте відкрити ось ці таємничі "двері". Щоб їх відкрити, треба прочитати загадані слова, які на них написані. Це - ребуси. Для кожної команди своя "двері" і ще одна для вболівальників.

 Відгадавши ребуси - відкривають двері.
 Відгадувати ви вже почали.
 I. А зараз "Розминка"

 (Під час розминки команди почергово відповідають на запитання, на обдумування - 30 сек.)

 Скільки кінців у палки? А у двох з половиною палиць?

 Якщо біля столу відпиляти один кут, то скільки кутів залишиться?

 Дві сардельки варяться шість хвилин. Скільки часу буде варитися вісім таких сардельок?

 Йшла баба в Москву і зустріла трьох мужиків. Кожен з них ніс по мішку, в кожному мішку - по коту. Скільки істот прямувало до Москви?

 П'ять лампочок тьмяно горіли у люстрі. Грюкнули двері - і дві перегоріли. Зробити потрібно вам малість: сказати, скільки ламп залишилося.

 В клітці знаходилися чотири кролика. Четверо хлопців купили по одному із цих кроликів, і один залишився в клітці. Як це могло статися?
Доповни букви і прочитай написану фразу:
  (це буде ваш девіз)
Поки команди виконують завдання, вболівальники розгадують ребуси.
^ II. Хто більше відповість за хвилину (табличне множення і ділення)
14:2
16:8
21:3
24:8
63:7
7 * 8
9 * 9
3 * 9
7 * 3
5 * 5

54:6
48:8
45:9
28:7
35:7
9 * 4
8 * 6
4 * 8
2 * 6
4 * 5

20:5
25:5
15:3
8:4
81:9
8 * 8
4 * 4
2 * 9
4 * 6
9 * 8

72:8
36:6
14:7
56:8
42:7
4 * 9
7 * 9
6 * 5
8 * 4
9 * 5

40:5
18:3
63:9
40:8
64:8
18:9
8 * 7
5 * 8
6 * 9
7 * 6
^ III. Виріши приклади "Заміни число буквою"
36:6
54:9

3 * 3
18:2

2 * 5
5 * 2

72:8
81:9

24:8
21:7

2 * 4
16:2

63:9
49:7




^ IV. Конкурс капітанів (з кубиками).

Побудуй вежу так:

  Червоний кубик був вище синього, а зелений між ними.

  Зелений кубик був не нижній і не верхній, а синій вище червоного.

  Синій кубик був в середині, а червоний нижче зеленого.

Поклади кубики в ряд:

  Синій кубик був між червоним і зеленим, червоний зліва від синього.

  Червоний кубик був правіше синього, а зелений між ними.

  Зелений кубик був в середині, а червоний ліворуч від нього.
^ V. Завдання на кмітливість (командам даються човники - треба перевезти провідного)
Ведучому треба переправитися через річку. У човні мало місця, вона може витримати на воді тільки одного дорослого або двох хлопчиків. Як бути? Допоможіть.

  (діти переїжджають на інший берег, один залишається на березі, другий повертається, дає човен ведучому, він переїжджає, а той, хто був на березі - повертається до свого друга)
^ VI. Гра "Телефон"

  Команда (шість чоловік) стає в шеренгу.

  Спочатку перевіряється "телефон" першої команди.

  Для цього представник другої команди підходить до крайнього учневі першої команди і тихо диктує перший приклад (48:8). Крайній учень про себе знаходить відповідь і пошепки ця відповідь передає поруч стоїть учневі. Представник другої команди другому учневі відразу ж говорить вголос "Додай 12 і відповідь тихо передай наступному". Третьому учневі він говорить вголос "Помнож на 4, а відповідь тихо передай наступному" і так до кінця ланцюжка. (Потім завдання говорить гравець першої команди).
48:8
8 * 3

+12
: 4

* 4
+34

: 3
* 2

-8
-36

* 5
: 11

Відп. 80
Відп. 4

Vе творчого мислення дітей.

Комментариев нет:

Отправить комментарий